Vappu meni, ja selvisin hengissä, vaikka jossain vaiheessa seuraavana aamuna arvelin että saatan kuolla 😅
Mulla on niin iso ilo ja onni omistaa ystäväporukka, joka pitää yhtä, ja jonka kanssa ollaan oltu yhdessä pisimmillään 37 vuotta, vuodesta 1989. Meidän Vanha Jengi. Mun paras ystävä ja hänen miehensä ovat olleet mun tuki ja turva monessa elämän vaiheessa, niissä vaikeissakin ystävyytemme alkuvaiheista saakka. Ja sama toisinpäin, näinä vuosina on meille kaikille tapahtunut hyviä ja huonoja asioita.
Nämä kaksi porukan kantavaa jäsentä järkkäävät usein meille pippaloita. AINA löytyy syytä juhlia nyyttäriperiaatteella. He asuvat vakituisesti mökillään, se on tullut mullekin hyvin tutuksi paikaksi, koska olen pisimmillään ollut siellä kolmisen viikkoa koira- ja mökkivahtina. Win-win, saan mökkeillä, olla koirien kanssa, ja he pääsevät reissaamaan kahdestaan. Nyt he olivat talven Espanjassa matkailuautolla, koirat mukana, ja oli ihana yhteen kokoontuminen, kun he palasivat Suomeen.
Vapunpäivänä oli yhteinen brunssi, sitten kivaa yhdessäoloa, pelattiin petankkia ja nautittiin virvokkeita 😉 Illansuussa syötiin paellaa, saunottiin, istuttiin juttelemassa. Laulettiin karaokea, tanssittiin. Voi että oli lystiä meillä. Osa lähti yöksi kotiin, osa jäi mökille. Saateltiin kaikki nukkumaan ystäväni kanssa, ja sitten jäätiin istumaan kahdestaan puoli neljään, juteltiin kipeistäkin asioista, itkettiin ja naurettiin.
Aamulla sitten heräsin seitsemältä, oli hieman heikko olo, mutta onneksi hitaasti nieleksitty aamupala helpotti oloa. Kotiin uskalsin ajaa vasta illansuussa. Puhalsin alkometriin vielä iltapäivällä 0.17. Olen tässä asiassa ehdoton, en lähtenyt ajamaan ennenkuin oli nolla promillea. Mutta oli se sen arvoista!
Mietin ensin - ja yritinkin peittää ystävien kasvot. Mutta koska olen saanut luvan julkaista kuvan, antaa mennä. Meidän Vanha Jengi 😍
Yksi puuttuu, hänellä oli päällekkäisiä menoja vapun kunniaksi. Ja Hanni puuttuu, olen paikalla, mutta kameran takana.
Sitten vatsahuoliin.
Olen maailman huonoin hoitamaan itseäni. Lääkäriin en menisi millään, eikä lääkäriin nykyään tuosta vain mennäkään, ja silloinkin on vaara joutua jonkun suomea huonosti puhuvan puoskarin vastaanotolle. Mulla on vielä erittäin huonoja kokemuksia lääkäreistä (toki myös hyviä), ja lykkään viimeiseen asti lääkäriin menoa ajatuksella: kyllä tämä ohi menee itsestään.
Mun läheiseni sairastui viimevuonna munasarjasyöpään. Sairaus todettiin vasta, kun se oireili kipuina vatsassa, ja silloin syöpä oli ehtinyt levitä suolistoon "joka puolelle". Leikkaus oli iso, sytostaattihoidot rankkoja, siihen ehti tulla väliin yksi verenmyrkytyskin, joten tässä on eletty jännittäen uutisia. Nyt näyttää siltä, että hoidot on tepsineet, mutta koska ikääkin jo on, toipuminen tulee kestämään. Mutta paljon toivoa paranemisesta on.
Minulla on aika-ajoin tuntunut epämääräistä, lievää kipua alavatsassa oikealla puolella. Joulun aikaan kipu alkoi olla melkein päivittäistä. Ei kovaa kipua, ennemminkin sellainen paineen tunne, tai puristava tunne, ikäänkuin joku puristaisi vatsan sisällä jotain elintä sormiensa välissä. Jos nukun oikealla kyljellä, saatan herätä siihen tunteeseen. Sanoin, että jollen tietäisi, että mulla on umpilisäke leikattu 1980-luvun alussa, epäilisin umpparia. Vähän muitakin vaivoja oli, tuntuu että rakko ei tyhjene hyvin, pissalla saan juosta useammin, ja mulla on ollut aina seurapiirirakko, hyvä jos kaksi kertaa päivässä olen käynyt pissalla. Näin aikaisemmin.
Paljolti johtuen läheiseni tilanteesta, alkoi möröt liikkua päässä. Päätin varata ajan omalle gynekologille, ja olin keskiviikkona Terveystalolla. Vähän nolotti, kun gyne katsoi koneelta, että olen käynyt viimeksi vastaanotolla vuonna 2017. Myönsin, että olen sluibaillut asian kanssa, osittain rahapulan vuoksi, mutta myös, koska ei ole ollut vaivoja.
Nyt oli.
Kerroin huoleni, ja ennenkuin hän edes tutki minua, hän laittoi mulle reseptin estrogeenia sisältäviin kosteutuspuikkoihin. Sanoin myös, että eniten huolestuttaa se vatsakipu.
Gyne sanoi, että se kohta, missä kipu tuntuu, ei ole ihan gynekologista aluetta, mutta hän ultraa ja tutkii, sekä painelee vatsan. Kun hän aloitti tutkimuksen, hän totesi, että sulla on näköjään umppari leikattu. Siihen aikaan kun oikeasti leikattiin, ei ollut tähystysleikkauksia, ja arpi jäi.
Tutkimuksen tulos oli huojentava: mitään ikään kuulumatonta ei näy, eikä myöskään siinä kipukohdassa tunnun ylimääräistä. Lääkäri sanoi olevansa melko varma, että se vanha umpperihaava vatsan sisäpuolella on muodostanut arpikudosta ja ehkä myös kiinnikkeitä. Sanoinkin, että tunnistin sen kohdan kyllä umppariksi, jota siis ei enää ole. Luotan lääkäriin, ja jos kipu lisääntyy, tai tulee muita oireita, menen yleislääkärille.
Laskukaan ei ollut pahin mahdollinen: 110 €. Ja lääke tulee reseptillä halvaksi.
Sellaisia kuulumisia. Jospa nyt terästäytyisin ja päivittelisin tätä vähän useammin. Olen hermostunut omaan puhelinriippuvuuteeni, enkä enää roiku puhelin kourassa yhtä paljon kuin ennen. Jospa korvaan osan roikkumisesta roikkumalla täällä koneella 😆
Nauttikaa auringosta, mussukat!

Tähän ens' alkuun kiitän vain päivityksestä kuulumisineen, ja halaan! ♥ (Palaan, kunhan pää ei ole näin kipeä ja jos näkö säilyy..) Aurinkoa!!
VastaaPoistaJään kuulolle, sanoo kuulovammainen Hanni 🙂
PoistaTuollainen ystäväporukka on siunaus!! ♥
PoistaNyt ymmärrän sen huolen ja murheen, jota taannoin kannoit! Jos on omat sairastelut haastavaa kantaa, niin on läheisenkin pelkoineen. Kun oikein mitään ei voi tehdä kuin olla molempien voimien mukaan läsnä. Toivottavasti toipuminen menee mitä parhaiten!!
Mullakin on umpparin poistosta perinteinen arpi. Olipa se aikoinaan reissu, sillä tutkiva lääkäri sattui olemaan silloisen siipan inttikaveri. Nolotti.
Onneksi sulla ei todettu vakavampaa!! ♥
Kävin aamutuimaan ostamassa uuden pullon tiettyjä tippoja, jotka tyhmänä heitin jo roskiin. Siis ne aiemmat, en uusia (23,43 euroa, grrr). Ja kappas, aika mennä laittamaan tippa vasempaan silmään - ja hetken päästä myös oikeaan. Kerralla ei kannat laittaa, koska sitten en näe hetkeen mitään...
Pitäisiköhän piipahtaa hetkeksi puistoon? Joutuu palaamaan tunnin päästä, kun en oikein osaa 'tiputella' ilman peiliä.
Aurinkoa viikonloppuusi!
Kiitos, samoin sulle!
PoistaLäheisen syöpä on ollut vain yksi iso huolenaihe viimeisen puolen vuoden aikana, on tapahtunut muutakin paskaa, mitä en oikein voi jakaa. Mutta eiköhän tässä jaloillemme nousta kaikki, ainakin ajan myötä. Hyvä uutinen oli, että sytostaattihoidot on tepsineet, joten paljon toivoa toipumisesta on. Ja ne muutkin asiat selviää ajan myötä kyllä. Olen vain monelle se tuki, joskus tuntuu että omatkin voimat on vähissä.
En ihmettele! En sitä, että olet tukena, enkä sitä, että voimiasi koitellaan. Olet ♥
Poista❤️
PoistaVappukuvasta paistaa ilo ja onni . Hyvät kaverit ovat kyllä kultaakin kalliimpia ja kuten viinikin niin ystävyys jalostuu vanhetessaan.
VastaaPoistaSeuraava päivä on vain kestettävä kiltisti !
Minäkin menen lääkäriin myös ihan vain pakon edessä tai sitten kun järki alkaa takoa päähän että eikös olisi viisasta käydä näytillä.
Gynen käynti ei ole ainakaan ykkössuosikki ; eikä kai kellään, mutta minä sain ainakin ihan tarpeekseni kun aikoinaan lapsettomuushoidot veivät siihen suuntaan niin usein.
Onneksi sait hyvän vastauksen oireeseen ; toisin sanoen ; olit itse jo siinä asiassa oikeassa :-))).
Aurinkoista kevättä ja kesän odotusta sinulle ja juu toivomus on, että lisää näitä mukavia elämänmakuisia postauksia !
Kiitos, Terhi! Yritän tässä topakoitua. Olen (puhelimella) lukenut sinunkin postauksia, nyt aktivoidun kommentoimaan useammin.
PoistaMun alkoholin käyttö rajoittuu niihin kertoihin, kun olen yhdessä ystävien kanssa, eli saattaa mennä pitkiä aikoja, etten juo edes saunajuomaa. Mulla on äärimmäisen huono viinapää, ja saan sen krapulan pienemmästäkin määrästä. Mutta konjakki on mun lempijuoma, ja vappuna yöllä lipittelin sitä, seurauksena kolmen tunnin unet, huono olo ja promillet, jotka ei tuntunut haihtuvan ikinä 😅 Mutta en kadu!
Kyllä muakin mietitytti, että jospa ne kivut on merkki jostain vakavammasta, ja minä vaan viivyttelen kuukausia lääkäriin menon kanssa. Että miltä tuntuu, jos sitten selviääkin, että kyse on jostain vakavasta, olisi pitänyt toimia aiemmin. Onneksi kävi näin hyvin. Kävin aikanaan kerran vuodessa tällä samalla gynellä, kun mulla oli hormonikorvaushoito, sitten se vaan jäi. Jälkiviisaana voin sanoa, että säästin paljon rahaa, kun en enää käynyt gynellä ennenkuin oli pakko 😄
Kiva jos luet juttujani ja kommentointi on vain mukavaa plussaa. Silloin kun siltä tuntuu.Juttua riittää :-).
PoistaMinäkään en osaa yksikseni tissutella enkä tunne siihen mitään tarvettakaan. Mukavassa seurassa ja juhlissa sitten ja juhlia on nykyään niin harvoin ettei juomisesta ongelmaa tule. Onneksi niin.
Silloin kun olin töissä sairaalassa törmäsin aika usein siihen että sellainen ihminen joka sairastui vakavasti harmitteli juuri sitä ettei aikaisemmin sitä tai tätä tehnyt ja kuitenkin kaikki on niin pienestä kiinni miten milloinkin itse suhtautuu oireisiin ja miten pääsee hoitoon ja miten lääkäri suhtautuu jne jne...eli lopun perin jossittelu on turhaa; joskin hyvin inhimillistä.
Hyvää Äitienpäivää !
Aivan mahtava juurikin tuollainen ystäväporukka, jonka kanssa on
VastaaPoistamukava viettää yhdessä olot ja taatusti juttua piisaa. Kerrassaan laatu aikaa!
Tsempit sinnekin vatsaoireiden kera. Täällä toinen vatsaoireinen. On ruokavalio muutokset, labrat, tutkimukset ja edessä se isoin tutkimus ens kuussa Tampereella.
Äitienpäivä viikonloppua sinnekin!
Hyvää äitienpäivää sulle myös!
PoistaVatsaoireilut ei ole yhtään kivoja, eikä ne tutkimuksetkaan, vaikkakin ne on pakollisia,jos aikoo apua saada. Nyt pääsin helpolla, aiemmin keliakiatutkimuksissa se putken (vai letkun?) nieleminen ei ollut kamalan kivaa, mutta tuotti tuloksia ja diagnoosin. Toivottavasti sulla kaikki menee hyvin ja apu löytyy ❤️
Kuulostipa ihan vappuiselta vapulta! <3 Hyvät ystävät, ja kokoontuminen yhteen. Kuvan perusteella ihan sääkin suosi (meillä oli kylmä tuuli, vaikka lämpimältä näytti, ikkunalasin takaa sisältä katsoen)! <3
VastaaPoistaJa jos on nykyään vaikea päästä lääkäreille, ainakin julkisen puolen sellaisille, niin eipä sinne tosiaan ihan pienestä tykkää aikoja varata. Sitten kun on ihan pakko. ;) Mutta kieltämättä nuo lähipiirin ikävät kokemukset myös mietityttää, ja toivoo, että osaisi itse olla ajoissa liikkeellä, JOS jotain onkin vakavampaa. Rauhoittuu mieli, kun saa varmistuksen, ettei ole kyse mistään kamalasta! <3
Saitko minkäänlaisia itsehoito-ohjeita kipeän kohdan venyttelyyn/ hierontaan/ painantaan? Sekin kun pitää tehdä sitten pienissä erissä, varovasti. Mutta toimii. Kummitädiltäni leikattiin iso kuolioon mennyt tyrä kyljestään, ja siihen tuli sellaisia kipuja, ettei hän pystynyt kulkemaan suorassa. Mutta venyttely, hieronta ja painanta auttoi. Lopulta kipu häipyi kokonaan.
Mutta seuraat nyt, että pitääkö asiaa tarkistella vielä lisää! <3
Aurinkoista Äitienpäiväviikonloppua! <3
Meillä on tosiaan hyvä porukka, ja ollaan eletty yhdessä niin monet vaiheet, ihan sieltä lasten syntymistä saakka osan kanssa. Suuri kiitollisuuden aihe.
VastaaPoistaEn saanut sen enempää ohjeita, koska tuo ei varsinaisesti kuulu gynekologin alueeseen. Olen itse huomannut, että istuminen voi pahentaa kivun tunnetta, venyttely ja lenkkeily lieventää sitä, samoin lämmin kääre. Kipu ei ole kova, ei oikein edes kipua, sellainen tunne, että jokin siellä vähän painaa tai kiristää. Täytyy tutkituttaa tarkemmin, jos tilanne tästä muuttuu.
<3
PoistaNiin ja oikein hyvää äitienpäivää ❤️
PoistaSohaisit oikein "ampiaispesään" - Wappusuunnitelmat peruuntui, äitienpäivän vieton peruin itse ("matkoilla") onneksi fiksut nuoremme juhlistivat sentään suvun vanhinta - hyvä niin, hyvin ulkoistettu... gynellä käynyt viimeksi jälkitarkastuksessa iltatähdestä ja täti täyttää 33....
VastaaPoistaJoten hatunnosto sulle kaikesta aikaansaamisesta....
Ystäväporukastanne huokuu ilo, yhteenkuuluvuus... toinen toistenne seurassa aitous - kerrassaan jo yksi kuva huokuu -millainen riemu sitten onkaan ollut livenä?!!!? Ihanaa!!
Terveisiä vaan ampiaispesään 😄
PoistaMun piti aikanaan opetella käymään gynellä vuosittain, mulla oli hormonikorvaushoito, ja tilanne tarkistettiin vuosittain. Vaihdevuosioireet oli niin massiiviset, että luovuin ajatuksesta mennä ne luomuna läpi. Kuumat aallot ei olleet aaltoja, vaan tornadoja vartin välein. Nukuin pyyhkeen päällä, toisella pyyhkeellä kuivasin hikeä pitkin yötä. Aamulla mietin, kenet tappais jos voisi. Yksinhuoltaja päätti armahtaa murkkuikäisiä lapsiaan ja meni lääkäriin. Sitten kun tilanne rauhoittui, korvaushoito jäi ja samalla gynellä käynnit.
On siellä pari kystaa ja yksi polyyppi, ovat olleet siellä "aina" ja vaarattomiksi todettuja. Ja nyt myös kummitteleva umpisuoli, jota siis ei ole.
Tää meidän porukka on mahtava porukka! Vapulta olisi muutama laulu- ja tanssivideo, mutta taidan jättää julkaisematta muualla kuin meidän wa-ryhmässä 😅